torsdag 10 februari 2011

Om konsten att gå all-in (och kvickt ur?)

Om jag bestämmer mig för att göra något, så går jag ofta helhjärtat in i det. Jag vill inte göra något halvhjärtat. Då kan jag lika gärna låta bli.

Visst, det blir inte alltid så. Tidsbrist, bristande intresse, måsten, med mera, med mera, åsidosätter allt som oftast de goda(?) intentionerna. När jag tagit på mig något, eller hittat något jag verkligen vill göra så finns trots allt iden om att göra det ordentligt där. Oftast blir det hela lite väl ordentligt (läs överdrivet) och jag orkar eller hinner sällan slutföra det precis som jag tänkt. Men siktar man högt ...

Om det skall dammsugas, så skall det göras även under alla möbler, under kuddarna i soffan, alla lister, etc, etc. Om vi skall ha IP telefoni så skall vi ha en egen växel med avancerad dialplan, IVR och all annan funktionalitet som är totalt onödig för att bara ringa. Dessutom skall den billigaste SIP operatören som tillhandahåller vad vi behöver hittas och bytas till (även om det innebär att vi bara spara en tia i månaden och har tjänat in nummerporteringen först ett år senare), etc, etc.

Mitt senaste miniprojekt som har börjat falla in under detta föddes i jakten på den optimala navigatorn till mobilen. När jag testade olika alternativ trillade jag över Waze och fastnade direkt för konceptet. Likt en Wiki är det användarna själva som genererar och bidrar till innehållet. Om du kör en väg som inte finns med i kartan, så kan du med en knapptryckning registrera den och skicka in den. Olika hastigheter man passerar vägsträckor skickas kontinuerligt in till waze som därmed kan göra bättre navigering. Användarna skickar själva in rapporter om trafiksituation, olyckor, etc. Som användare kan man på en websida gå in och editera kartan, lägga till gatunamn, husnummer, POIs, etc.

För att göra det mer attraktivt för användarna att bidraga så finns det en poänghierarki man kan klättra i. Man får poäng för att bidra på olika sätt, till exempel genom kartändringar, men även bara för att köra. Man får dock inte poängen direkt, utan de poppar upp som godbitar på kartan och man måste köra över dem för att få poängen. Blir som PACMAN på riktigt :-) För att få in mer information över sträckor där det behövs, slängs även godbitar ut längs dessa vägar och lockar på sätt poänghungriga wazare att köra dessa sträckor. På det sättet verifieras nytillagda vägar av flera förare, färdriktningen kan kontrolleras (enkelriktade eller ej), etc.

Hela konceptet gör att kartinformationen som finns är så bra som användarna är aktiva. Vägar som körs mycket får mer heltäckande information. POIs, gatunamn, trafikinformation etc är helt beroende på användarnas engagemang, men om tillräckligt många använder systemet borde det hela tiden kunna vara fullt up-to-date och kartor och körtider bli väldigt exakta.

Nu kan ni tänka vad detta gjort med mig som gått all-in för det! I synnerhet som det visade sig att min hemort med omnejd bara vara bristfälligt täckt. Med den vanliga entusiasmen har jag nu börjat köra små omvägar för att få de vägar som saknas. Jag sitter på kvällarna och editerar kartan, lägger in gatunamn, etc. Varje gång jag får en kola att köra över som belöning för min nit lyser glädjens sol över mig :-)

Men jag känner mig själv allt för bra för att veta att detta inte kommer hålla i sig. Detta är ett evighetsprojekt (jämförbart med att dammsuga? :-) ) och jag kommer med största sannolikhet, antagligen till de flesta i min omgivnings lättnad, tröttna relativt snabbt.

Men jag gillar konceptet och vill därför pusha för vi skall bli fler som jobbar för att få en heltäckande karta. Ladda ner appen idag (Android/iPhone/BlackBerry/Symbian/WindowsMobile) och slå på den nästa gång ni är ute och kör. Det är skitkul, och jag slipper köra hela Sverige runt själv ;-)